Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2013

Διαδίκτυο και έντυπος λόγος

Κωνσταντῖνος Χολέβας, Πολιτικός Ἐπιστήμων 
Με τη λήξη του 2012 το αμερικανικό περιοδικό «Newsweek» ανακοίνωσε τη διακοπή της έντυπης έκδοσής του, η οποία άρχισε το 1933. Το εβδομαδιαίο έντυπο δεν θα κυκλοφορεί στα περίπτερα, αλλά θα υπάρχει σε ηλεκτρονική μορφή για όσους πληρώνουν τη σχετική συνδρομή. Προσωπικά ένιωσα μία μικρή θλίψη.

Πρώτον, διότι επί τουλάχιστον 25 χρόνια αρθρογραφώ σε έντυπα και έχω μεγαλώσει με τη μυρωδιά του τυπωμένου χαρτιού. Δεύτερον, διότι από την ηλικία των 15 ετών ήμουν συνδρομητής του συγκεκριμένου περιοδικού. Αρχικά με τη βοήθεια του χαρτζιλικιού που έπαιρνα από τους γονείς μου.

Αργότερα με δική μου επιβάρυνση. Ετσι ανοίχθηκε μπροστά μου ο θαυμαστός κόσμος της εξωτερικής πολιτικής και των ΜΜΕ. Ηταν για μένα η πρώτη σχολή δημοσιογραφίας παράλληλα με έναν ωραίο τρόπο να βελτιώσω τα αγγλικά μου.

Ναι, η πληροφορική είναι το μέλλον. Αλλά ο έντυπος λόγος δεν ανήκει μόνο στο παρελθόν. Ολο και περισσότεροι άνθρωποι ενημερώνονται από το διαδίκτυο, αλλά πιστεύω ότι η εφημερίδα και το περιοδικό, όπως τα ξέρουμε, δεν πεθαίνουν τόσο εύκολα. Ο έντυπος λόγος θα επιβιώσει αν αξιοποιήσει τρία πλεονεκτήματά του. Αυτά που έμπειρος δημοσιογράφος μού τα ανέλυσε ως τα τρία Α:

Πρώτο Α, η ανάλυση. Στο διαδίκτυο κουράζεσαι να διαβάζεις εκτενή κείμενα. Παίρνεις τη σύντομη είδηση, τη βιαστική ενημέρωση. Στο έντυπο μπορείς να διαβάσεις με ησυχία και με μεγαλύτερη προσοχή τα πώς και τα γιατί της είδησης. Η ανάλυση, το παρασκήνιο, οι ερμηνείες ενός γεγονότος είναι προνομιακός χώρος του έντυπου λόγου.

Δεύτερο Α, η αξιοπιστία. Στο διαδίκτυο κυκλοφορούν αρκετές ανακρίβειες, ακόμη και πλαστές, ανυπόγραφες ειδήσεις. Στον Τύπο διαβάζεις πιο αξιόπιστες και διασταυρωμένες ειδήσεις. Υπάρχουν και εκεί οι «γκάφες», αλλά είναι περιορισμένες. Αλλωστε, έως τώρα υπήρξαν κυβερνήσεις που έπεσαν από δημοσιεύματα του Τύπου. Οχι, όμως, από το διαδίκτυο.

Τρίτο Α, η αποκλειστικότητα. Στο διαδίκτυο τα πάντα αναμεταδίδονται γρήγορα και δεν εντοπίζεις εύκολα την αρχική πηγή. Στον έντυπο λόγο η αποκλειστικότητα εξασφαλίζεται περισσότερο. Δίνει κύρος και πωλήσεις στο έντυπο.

Αλλωστε, έντυπο και διαδίκτυο συνεργάζονται και δεν αλληλοαποκλείονται. Η εφημερίδα που κρατάτε στα χέρια σας έχει δημιουργήσει και ηλεκτρονική έκδοση. Δεν φοβόμαστε το καινούργιο ούτε εγκαταλείπουμε το παλιό και δοκιμασμένο.
Δημοκρατία,5/1/2013

Πηγή εδώ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...